Huidige BPM-heffing op importauto’s ongeldig verklaard

Goed nieuws voor als je van plan was binnenkort een tweedehands auto te importeren. Tot nu toe werd deze qua BPM doorgaans zwaarder belast dan een vergelijkbare Nederlandse auto, maar de Hoge Raad heeft hier vandaag een streep door getrokken. Het belastingregime is namelijk in strijd met Europese regels.

In Nederland geldt sinds 2010 de zogeheten 12%-regeling (een lapmiddel na het afschieten van de vorige regeling), die ervoor zorgt dat de nieuwwaarde lager uitvalt. De BPM wordt berekend als een percentage van de oorspronkelijke waarde van de auto min de waardedaling. Bij importauto’s wordt onder de huidige wetgeving voor de oorspronkelijke waarde de inkoopwaarde voor de importeur gerekend. Bij dezelfde auto uit een Nederlandse showroom wordt de nettocatalogusprijs voor consumenten gebruikt. Daardoor kan de BPM verschillen.

Specifieke aanleiding was een in 2010 uit Duitsland geïmporteerde auto, waarover van de belastingdienst 45.481 euro BPM afgetikt moest worden, terwijl de importeur meende slechts 39.952 euro te moeten betalen. De Hoge Raad stelde hem in het gelijk, waardoor hij alleen al in dit geval dik vijf-en-een-half duizend euro bespaart.

 

On maart 29th, 2012, posted in: bpmberekenen by Tags:

Comments are closed.