Fiscus teruggefloten bij berekenen bpm importauto’s

Het ministerie van Financiën is opnieuw teruggefloten vanwege de manier waarop het de bpm op importauto’s berekent. De rechtbank in Arnhem heeft bepaald dat een regeling die geldt sinds 1 januari 2010 in strijd is met Europees recht.

De ’belasting van personenauto’s en motorrijwielen’ wordt berekend door de restwaarde van de geïmporteerde auto te vergelijken met de nieuwwaarde. Over de hoogte van beide bedragen steggelen de importeurs en de fiscus al jaren. De handelaren lijken nu aan de winnende hand.

In 2009 zette de Hoge Raad namelijk ook al een dikke streep door de gehanteerde methode voor de bpm. Die besloot dat voor het bepalen hiervan niet de verkoopwaarde, maar de lagere inkoopwaarde centraal moet staan. Met een lagere bpm-heffing tot gevolg.

Het ministerie reageerde in 2010 een wetswijziging en de zogeheten 12 procent-regeling. Die zorgt ervoor dat de nieuwwaarde lager uitvalt, waardoor het voordeel van het arrest teniet wordt gedaan.

De rechtbank in Arnhem heeft nu besloten dat de 12 procent-regeling niet door de beugel kan. Die leidt ertoe dat over een ingevoerde auto meer bpm wordt geheven dan over een bolide die al in Nederland geregistreerd staat en wordt doorverkocht. In dit geval ging het om een Bentley. De handelaar krijgt 5529 euro terug.

Opmerkelijk

Belastingexpert Jaap Overboom, die de zaak namens de importeur aanspande, vindt de uitspraak opmerkelijk. „De rechtbank heeft in eerste aanleg al gelijk geoordeeld dat deze aanpassing van de wet buiten toepassing moet blijven. Heel bijzonder”

Belastingdeskundige Monique Ligtenberg (Fiscaal up to Date) zegt dat het „de zoveelste keer is dat de Belastingdienst bij de rechter onderuit gaat doordat bpm-wetgeving in strijd is met het Europese recht. Dit moet het ministerie niet lekker zitten.”

Het ministerie zelf laat weten zich hogstwaarschijnlijk niet bij de uitspraak neer te leggen en in beroep te gaan.

Bron: Telegraaf.nl

On november 25th, 2011, posted in: bpmberekenen by

Comments are closed.